Narzędzia

Dużo czasu i uwagi poświęcam przetestowaniu i wybraniu skutecznych narzędzi (urządzeń, aplikacji, usług), z których korzystam prywatnie i zawodowo (z moimi talentami Gallupa® nie może być inaczej).

Poniżej znajduje się subiektywny zbiór narzędzi przetestowanych, wykorzystywanych i polecanych przeze mnie od wielu lat. Nie wszystkie będą Ci odpowiadać, nie wszystkie sprawdzą się w Twoich zastosowaniach, ale może któreś idealnie zaspokoją Twoje potrzeby.

Niektóre z poniższych linków są linkami afiliacyjnymi (partnerskimi). Kliknięcie nic Cię nie kosztuje, ponieważ to sprzedawca podzieli się ze mną swoją marżą, jeśli zdecydujesz się na zakup. Czasami za skorzystanie z mojego linku otrzymasz bonus (np. niższą cenę, dłuższy okres testowy). Nie będę wiedział, że prowizja jest powiązana konkretnie z Twoim zakupem. Prowizja nie ma wpływu czy link znajdzie się na liście. Liczy się wyłącznie czy faktycznie korzystałem z narzędzia i czy jestem zadowolony.

Jeśli szukasz narzędzi i usług związanych z finansami, koniecznie zobacz listę Michała Szafrańskiego. Zestawienie narzędzi biznesowych zrobił natomiast Marek Jankowski z podcastu Mała Wielka Firma.

Bezpieczeństwo

  • Bitwarden — Manager haseł, generuje bezpieczne hasła do serwisów internetowych, zapamiętuje je i wstawia w odpowiednie pola podczas logowania. Oprócz wersji webowej dostępny jest jako rozszerzenie do popularnych przeglądarek internetowych. Działa również na urządzeniach mobilnych. Nie wyobrażam sobie codziennego funkcjonowania w internecie bez pomocy Bitwardena. Świetnie działa z Yubikey.
  • YubiKey  — Klucz sprzętowy U2F. Jest to jedyna metoda dwuetapowego uwierzytelniania (2FA) chroniąca w 100% przed phishingiem. Jak w takim razie można z niej nie korzystać? Jeden klucz obsługuje wiele serwisów (Facebook, Microsoft, Twitter, YouTube, Dropbox, Github, Amazon). Warto kupić 2 klucze, jeden nosić przy sobie, a drugi traktować jako awaryjny na wypadek utraty podstawowego. Jeśli potrzebujesz podstawowych możliwości, wystarczy Ci klucz "niebieski". Jeśli chcesz korzystać jak ze smart card, generować hasła jednorazowe OTP lub zapisać na Yubikey klucze SSH i OpenPGP (GnuPG), to zdecydowanie wybierz klucz "czarny". Wersja "bio" ma pewne ograniczenia (np. brak obsługi OTP), więc przed zakupem sprawdź czy obsługuje wszystkie funkcje, których potrzebujesz.

Firma

  • ClickUp — Aplikacja do zarządzania projektami. Wcześniej korzystałem z Nozbe (który nadal polecam), ale brakowało mi automatyzacji i integracji z innymi usługami i serwisami przez API. ClickUp spisuje się świetnie i rozwiązuje moje problemy, choć nie jest pozbawiony wad.
  • Nozbe — Jeśli ClickUp jest zbyt skomplikowany dla Twoich zastosowań albo nie potrzebujesz dostępu przez API, to polecam Ci polską aplikację, z polskim wsparciem technicznym — Nozbe. Korzystam od 2015 roku.
  • Fakturownia — System online do wystawiania faktur. Obsługuje wielojęzyczność faktur. Działa bezbłędnie, korzystam od 2019 roku.
  • Microsoft 365 — Podstawowy pakiet biurowy, z którego korzystam. Świetna integracja wszystkich elementów (poczta, rozmowy, kalendarz, dysk sieciowy). W Octivi pomożemy Ci go wdrożyć i skutecznie z niego korzystać w Twojej firmie!
  • Google Workspace — Drugi pakiet biurowy, z którego korzystam na co dzień. W Octivi pomożemy Ci go wdrożyć i skutecznie z niego korzystać w Twojej firmie!
  • LanguageTool — Sprawdzanie poprawności pisowni (gramatyka, ortografia, interpunkcja, ale też styl i ton) w 30 językach, w tym w polskim! Oprócz wersji webowej dostępny jest jako rozszerzenie do popularnych przeglądarek internetowych, klientów poczty e-mail oraz pakietów biurowych (Microsoft Word, Google Docs OpenOffice). Fantastyczne ułatwienie, kiedy zależy Ci na profesjonalnym odbiorze tekstu pisanego. Na LanguageTool przesiadłem się z Grammarly.
  • Espanso — Klasyczny Text expander. Dla mnie główną zaletą jest to, że mogę korzystać z jednej aplikacji (i zestawu rozwinięć) na Linuksie, MacOS i Windows. Open source.

Zarządzanie wiedzą

  • Logseq — Program do robienia notatek. Jest open source'owy, darmowy i działa lokalnie (prywatność!). Jest odpowiednikiem Roam Research. Testowałem wiele rozwiązań (Evernote, JoplinApp, Dendron) i na razie Logseq jest faworytem. Używam do pisania i organizowania notatek i myśli. Niestety niespecjalnie nadaje się na razie do jednoczesnego korzystania przez wielu użytkowników (synchronizacja, konflikty).

Książki

  • OSMPower — Mają w swojej ofercie unikalne tytuły książek biznesowych i rozwojowych. Również w formie ebooków i audiobooków. Motto "Czytaj i działaj!"
  • Ebookpoint — Ogrom ebooków z wydawnictwa Helion i nie tylko. Organizują okolicznościowe promocje i czasami warto wyczekać na okazję. Sprzedawane przez nich ebooki nie mają DRM, więc można je czytać na dowolnych urządzeniach w aplikacjach.
  • Onepress — Ekonomiczna i biznesowa odnoga wydawnictwa Helion. Tytuły kierowane do menedżerów i właścicieli firm. Oferta pokrywa się ze wspomnianym Ebookpoint, ale dodatkowo są książki papierowe.
  • Virtualo — Szeroka oferta ebooków i audiobooków.
  • Audioteka — Audiobooki, dużo audiobooków. Jeśli nie mogę czytać książek, to lubię je słuchać.

Edukacja

  • Akademia — Platforma z kursami online dla specjalistów, którzy chcą przejść od pomysłu do działającego produktu. Mega źródło wiedzy. 
  • Eduworlds — Platforma z kursami online w obszarach: produktywność, produkt, biznes, marketing i sprzedaż, crypto, finanse, kariera i hobby. Świetne uzupełnienie Akademii. Dodatkową zaletą jest społeczność zbudowana wokół platformy (serwer Discord).

Społeczności

Newslettery

  • Bartek Pucek — Newsletter z praktyczną wiedzą o wpływie technologii na świat biznesu. Dodatkowo unikalna społeczność ekspertów biznesu i technologii. Warty swojej ceny.
  • wMinute — Newsletter z praktycznymi wskazówkami marketingowymi, newsami, poradami, globalnymi trendami. W każdym mailu znajdziesz wskazówki, które możesz wdrożyć u siebie. A przynajmniej ja znajduję.

Rynki finansowe

  • Squaber — Wsparcie w inwestowaniu w akcje na giełdach (głównie na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, ale wychodzą również na rynek akcji amerykańskich, surowców, walut i kryptowalut). Bardzo praktyczna aplikacja, świetnie prowadzone webinary, dostęp do edukacji. 
  • TradingView — Platforma do analizy technicznej (AT). Fantastyczne wykresy, wskaźniki, dostęp do danych o notowaniach praktycznie ze wszystkich rynków na świecie. Złoty standard. Możliwość pisania własnych skryptów w Pine Script i testowania strategii inwestycyjnych na rzeczywistych danych.

Serwisy internetowe

  • MyDevil — Niezawodny hosting dla stron internetowych, szybkie serwery, świetna pomoc techniczna. Oprócz PHP obsługują Django, Ruby i Node.js. Korzystam od 2020 roku i nigdy nie natrafiłem na problem.
  • DigitalOcean — Jeśli zwykły hosting nie wystarcza i potrzebuję VPSa w różnych lokalizacjach geograficznych, to DigitalOcean jest doskonałym wyborem. Pierwsze droplety uruchomiłem w 2015 roku.
  • Hetzner — Jeśli zwykły VPS nie wystarcza i potrzebuję serwera dedykowanego lub lokalizacja VPSa w Niemczech, Finlandii i USA nie jest ograniczeniem, to wybieram Hetznera. Jestem klientem Hetznera od 2010 roku i nigdy się nie zawiodłem. W ofercie mają też bardzo sprawnie działającą ofertę cloud.
  • Bootstrap Studio — Wygodna desktopowa aplikacja do tworzenia responsywnych stron WWW opartych o framework Bootstrap. Możliwość zakupu licencji wieczystej (jednorazowa płatność) w bardzo przystępnej cenie (bardziej opłaca się wziąć wieczystą niż roczną, ponieważ program jest aktywnie rozwijany).
  • Carrd.co — Prosty generator stron typu landing page metodą drag&drop. Wiele gotowych szablonów (dla mnie bardzo ważne, słaby ze mnie projektant stron), możliwość hostowania na ich serwerach. Istotna zaleta to niska cena.
  • Sendy.co — Oprogramowanie do wysyłania mailingów. Alternatywa dla Mailchimpa, ActiveCampaign czy ConvertKita, ale pod warunkiem, że jesteś pasjonatem technologii i potrafisz go skonfigurować i hostować. Nie obsługuje automatyzacji, tak wspomniane programy. Zalety Sendy to licencja wieczysta (jednorazowa płatność) dostępna w bardzo przystępnej cenie oraz wysyłanie maili przez Amazon SES, dzięki czemu koszt wysłania 1.000 maili to około 0,10 USD.